In urma cu o saptamana a trebuit sa calatoresc pana la Resita. Pe perioada sederii nu am avut foarte mult timp la dispozitie pentru plimbari, dar in ziua plecarii am strabatut orasul, iar cu aceasta ocazie am vizitat si Muzeul de Locomotive cu Abur. In continuare va voi prezenta in imagini locomotivele ce sunt expuse in aer liber.
1. RESICZA – Locomotiva cu abur de ecartament 948 mm (fabricata de StEG Resita la 1872 cu numarul de circulatie 2).
Este prima locomotiva cu abur construita in spatiul S-E European, la Resita, in 1872, dupa modelul locomotivei, SZEKUL (proiectant: John Haswell), care a fost adusa la Resita in 1871 (nr. circulatie 1). A fost in serviciu cu numarul de circulatie 2, intre 1872 si 1937.
Au existat inca doua locomotive cu abur similare, construite intre 1872-1873, BOGSAN si HUNGARIA, aceasta din urma fiind prezentata la expozitia universala de la Viena din 1873.
2. PRINCIPESA ELENA 704.402
Este a doua locomotiva cu abur supraincalzit din seria 700, dezvoltata de catre proiectantii Fabricii de Locomotive Resita, infiintata după fondarea Uzinelor de Fier si Domeniile Resita (UDR). Scoasa din functiune in 1970. Prima a fost numita PRINCIPELE CAROL si a purtat numarul 704.401.
3. CFF 704.209 – Locomotiva de ecartament ingust (StEG Viena, 1917).
Fabrica de locomotive a StEG din Viena a fost, in 1839, prima din cele infiintate pe teritoriul Austriei. Aici au fost produse o serie de modele revolutionare de locomotive cu abur (FAHRAFELD, VINDOBONA, WIEN-RAAB). Una din cele mai mari contributii la dezvoltarea constructiei de locomotive a apartinut primului director John Haswell, cel care a condus fabrica intre anii 1840-1882.
4. CFR 764.103 – Locomotiva de ecartament ingust (Sovrom Metal Resita, 1952).
Seria 764 reprezinta tipul comun de locomotiva pentru liniile inguste forestiere si cele din reteaua Cailor Ferate Romane. Au intrat in serviciu in 1952. Ele au fost destinate remorcarii mixte in cadrul depourilor de linie ingusta Mures, Satu Mare, Alba Iulia, Turda si Sibiu. Resita a fabricat, in perioada 1952-1959, un numar de 244 de locomotive.
5. CFR 764.001 – Locomotiva de ecartament ingust (Combinatul Metalurgic Resita, 1952).
Seria 764 reprezinta tipul comun de locomotiva pentru liniile inguste forestiere si cel din reteaua Cailor Ferate Romane. Locomotivele acestei serii au intrat in serviciu in 1952. Ele au fost destinate remorcarii mixte in cadrul depourilor de linie ingusta Mures, Satu Mare, Alba Iulia, Turda si Sibiu. Resita a fabricat, in perioada 1952-1959, un numar de 244 locomotive.
6. CFF 704.404 – Locomotiva de ecartament ingust (UDR Resita, 1944).
Locomotivele de tip Anina II, apartin unei serii destinate exploatarii pe liniile CFF. Ele au fost construite in vederea remorcarii de trenuri si a manevrelor in incinta amenajariilor industriale cu specific forestier, doar 6 locomotive de acest tip au fost construite la Resita in 1944.
7. CFR 764.493 – Locomotiva de ecartament ingust (Combinatul Metalurgic Resita, 1959).
Seria 764 reprezinta tipul comun de locomotiva pentru liniile inguste forestiere si cele din reteaua Cailor Ferate Romane. Locomotivele acestei serii au intrat in serviciu in 1952. Au fost destinate remorcarii mixte in cadrul depourilor de linie ingusta Targu Mures, Satu Mare, Alba Iulia, Turda si Sibiu. Resita a fabricat, in perioada 1952-1959, un numar de 244 de locomotive.
8. CFU 14 – Locomotiva de ecartament normal (Sovrom Metal Resita, 1954).
Locomotiva tender uzinala, apartine unei serii destinate exploatarii pe liniile CFU si ale altor retele de tip industrial. Ele au fost construite in vederea remorcarii trenurilor grele si a manevrelor in incinta uzinelor cu specific siderurgic. Resita a construit, in perioada 1954-1961, 145 de locomotive de acest tip.
9. CFU 29 – Locomotiva de ecartament normal (Sovrom Metal Resita, 1952).
Locomotiva tender uzinala, apartine unei serii destinate exploatarii pe liniile CFU si ale altor retele de tip indrustrial. Ele au fost construite in vederea remorcarii de trenuri grele si a manevrelor in incinta uzinelor cu specific siderurgic. Doar 7 locomotive de acest tip au fost construite.
10. CFR 50.025 – Locomotiva de ecartament normal (StEG, Viena, 1921).
A fost cea mai comuna si numeroasa din parcul de locomotive al Cailor Ferate Romane, destinata remorcarii trenurilor de marfa pe liniile principale si secundare.
Locomotivele seriei 50.000 au fost echipate cu: distributie Heusinger, frana Westinghouse, sistem Schmidt de supraincalzire si ardere mixta pacura-carbune. Ele au facut serviciul intre anii 1919-1980 pe aproape toate liniile din Romania.
11. CFR 230.128 – Locomotiva de ecartament normal (UDR Resita, 1935).
Folosite pentru trenurilor grele de calatori pe liniile secundare si principale. Robuste si usor de intretinut, ele aveau un consum redus de combustibil in raport cu viteza de 100 km/h si forta de tractiune. Datorita adaptarii excelente la conditiile de infrastructura din Romania, in 1932 a inceput fabricarea de locomotive seria 230 la Uzinele din Resita. UDR a fabricat, in perioada 1932-1937, un numar de 139 locomotive.
12. CFR 142.072 – Locomotiva de ecartament normal (UDR Resita, 1939).
Locomotivele de tipul Berkshire au fost cele mai mari si puternice din parcul CFR destinate remorcarii trenurilor grele de calatori si coletarie rapida pe liniile cu declivitati mari. In palier puteau remorca 700 tone cu o viteza de 110 km/h.
Ele au fost realizate dupa modelul austriac 241, cu o serie de imbunatatiri tehnologice. In perioada 1937-1939, la Uzinele de Fier si Domeniile Resita au fost construite 37 astfel de locomotive.
13. CFR 150.038 – Locomotiva de ecartament normal (Combinatul Metalurgic Resita, 1955).
Locomotivele din seria 150.000 au fost realizate dupa proiectul GERUANE al locomotivelor germane DR50, dar cu multe imbunatatiri tehnologice. Ele au reprezentat tipul de baza cel mai modern utilizat de CFR.
Locomotivele au avut distributie tip Heusinger, frana automata Knorr, injector de apa tip Friedmann si ardere mixta carbune-pacura, dupa 1 august 1959 au fost dotate cu termosifon si cap de emisie dublu Kylschap. Resita a fabricat, in perioada 1946-1961, un numar de 261 locomotive.
14. CFR 50.378 – Locomotiva de ecartament normal (UDR Resita, 1930).
Realizata dupa proiectul german G10, a fost destinata remorcarii trenurilor de marfa pe liniile principale si secundare. Capul de serie al locomotivelor construite la UDR a fost LA 50.243-REGELE FERDINAND I. O partea din locomotive au fost adaptate constructiv pentru o viteza maxima de 70 km/h, pentru a putea fi folosite la remorcarea trenurilor de calatori si a celor de coletarie rapida. Resita a fabricat, in perioada 1926-1944, un numar 261 locomotive.
15. CFR 131.003 – Locomotiva de ecartament normal (exclusiv UDR Resita, 1940).
Seria de locomotive 131.000 (Prairie) constituie o realizare de exceptie, fiind proiectata si construita de specialistii Uzinelor de Fier si Domeniile Resita impreuna cu cei ai CFR.
Acestea au fost destinate remorcarii trenurilor de marfa si calatori, pe linii secundare, cu multe rebrusmente sau infundate, in special in Banat. Au fost fabricate 67 de exemplare in perioada 1939-1942.
16. CFU 28 – Locomotiva de ecartament normal (MAV Budapesta, 1900).
Este singura care s-a pastrat din cele 41 produse in cadrul seriei a XIV-a (ulterior MAV 475) intre 1896-1901. Transferata de la CFR, locomotiva 475.028 a intrat in serviciu pe liniile industriale ale UDR cu numarul CFU-28, pana in anii 1960.
Si-n incheiere o panorama cu parcul muzeu al Locomotivelor cu Abur de la Resita.
Nota: textul din descrieri nu-mi apartine, este acelasi cu cel din panourile informative ale muzeului.
- CategoryFeroviare
- Tagsaburoase, austro-ungaria, carasseverin, cff, cfi, cfr, cfu, fier, locomotive, muzeuldelocomotivecuabur, otel, resita, romania, trenuri